50.2017 Topp fem

Posted on Posted in reklamkommunikation

Halvvägs!

Nu är jag alltså halvvägs i bloggutmaningen. Har nu bloggat ett inlägg om dagen i 50 dagar.

Jag har valt att blogga om reklamfilmer. Dessa störande filmer som avbryter tv-tittandet. Ibland undrar man om själva programinnehållen (film, drama, dokumentär, serier etc) bara är pausprogram för just reklamen. Det blir inte så mycket innehåll om man var gång ska redovisa att ”innan pausen pratade vi om, efter pausen ska vi prata om”.

Som jag skrivit tidigare, tänkte jag därför fokusera på reklamfilmerna istället och helt subjektivt analysera dem. Jag har teven på låg volym och det är ett av mitt fokus – hur lätt förstår man budskapet utan ljud? En av mina irritationer; varför textas så få reklamfilmer? Fokus är också på om de är välgjorda, nytänkande, svenska eller utländska, intetsägande, falska mm. Även hur man väljer att publicera sina reklamfilmer utöver på teve och hur man synkar dem med andra marknadsföringskanaler.

Det producerar mycket bra reklamfilm, svenska reklambyråer är särskilt duktiga. Men jag har under de här dagarna förvånats över att många varumärken har missat att använda sociala medier. Filmen finns på tv men sällan på till exempel Youtube. Eller så är de svårhittade på nätet, vilket egentligen är detsamma som att de inte finns. Det är riktigt dåligt!

Topp Fem listan!

5. Svenskt smör 13.2017

4. IKEA 25.2107

3. MaxFactor 33.2017

2. Åhléns 19.2017

1. SynOptik 1.2017

Första maj kommer de vinnande bidragen i Guldägget att presenteras och IKEA-reklamen är ett av de nominerade – jag tror faktiskt att den kommer att vinna.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *