24.2017 Veet Beauty Styler

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Här är en annan klyschig och utländsk reklamfilm – Veet.

För det första, skapad för att kunna dubbas. Det är i det här fallet någorlunda ok eftersom det är en speakerröst i bakgrunden som pratar önskat språk istället för dåligt läppsynk. Och reklamfilmen här är dubbad till norska, återigen har den svenska varianten inte hittat till nätet. Hur är det nu, är inte Sverige ett av världens mest uppkopplade länder – vad är det företagen inte förstår med att inte finnas på sociala medier?

Två tjejer, en blond och en brunett, är lyckliga för att deras ögonbryn är såå lätta att ansa. Livet blir så fjäderlätt för dessa två unga smala vita tjejer att de kan ha kuddkrig i sängen iklädda top och trosor. Hur fan tänkte reklamskaparna här egentligen? Sedan kan de gå ut och visa upp sina perfekta bryn på fiket, krogen, discot och känner sig så vackra så att de blinkar mot kameran! Flirtar de?! Mot mig!? Är det jag som ska bli köpbenägen då? Och det mest löjliga argumentet är att ”brynmaskinen” går att ha med i necessären/väskan. Hur kan det konkurrera med en liten och lätt pincett?! Man får inte stubb av plocka ögonbryn med pincett för den delen. Pinsamt dåligt!

#blogg100

23.2017 Strepsils

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Jag har börjat jobba på en skola och med det kommer en förkylning naturligt. Nya baciller att hantera.

Så häromdagen var jag på apoteket och investerade i hostmedicin, halstabletter, febernedsättare mm. Strepsils var inte ens mitt val på kartan av halstabletter – reklamen är irriterande dålig. Generellt är medicinreklam kass vad jag har sett hittills. Traditionell och klyschig.

Dålig reklamfilm är oftast  utländsk och uppenbarligen vågar företagen (de som betalar reklamkreatörerna och alltså bestämmer i slutändan) inte tänka utanför boxen. Så även denna.

Dubbelfelet är ju också att den inte finns översatt på svenska på nätet, vilket avslöjar att det (tack och lov) inte är svenskproducerat. Mer än att den är dubbad då…

Här är det som vanligt en stackars och vacker smal ung kvinna som ska räddas genom att en – manlig – filur mansplainar för henne den perfekta lösningen för hennes halsont. Suck! Hade varit kul att de kloka och kunniga någongång kunde vara kvinna, tjej, tant, dam och fått lov att se ut lite hur som helst – så som män faktiskt får i reklamen.

Tyvärr, det blir bottenbetyg. Både för klyschigheten, dubbningen och obefintlig version på nätet.

#blogg100

 

 

20.2017 Guldägget

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Guldägget är reklamproducenternas Oscar.

Nominerade filmer är nu på turné runt om nu i Sverige på reklambyråer. I Malmö visas de 23 mars på Guts & Glory. Kanske jag kan gå dit och isåfall har jag en del att berätta om här i veckan som kommer. 

Det är ju extra spännande att följa upp nu i och med att jag fokuserar på reklamfilmer i mitt bloggande genom utmaningen Blogg100.

Guldägget har en reklamfilm om varför vissa tvkanaler och sociala mediekanaler är ”gratis”. Gratis är ju ingenting, vill man inte betala själv får någon annan sponsra. Därför är det kanske dumt att aktivera AdBlock etc…

Och det finns många väldigt välgjorda reklamfilmer därute som borde få mer uppmärksamhet. Och jag kan uppskatta reklamfilmer när de är just välgjorda, genomtänkta, nytänkande och tydliga. Det är väldigt svårt att nå ut ur bruset med budskapet på ca 20 sekunder. Därför vill jag uppmärksamma bra gjorda reklamfilmer genom att blogga om dem. En del bottennapp skriver jag ju också om. Den reklam som inte uppmärksammas eller syns i bruset är egentligen den som är sämst.

Den 4 maj avgörs vem som vinner Guldägget.

#blogg100

19.2017 Åhléns

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Hundra sätt att bära vårens nyheter!

Jag gillar Åhléns varuhus. Det är det närmaste NK man kan komma här nere i Skåne. För väldigt väldigt längesen fanns ett NK i Malmö, i de lokaler som idag är HansaCompagniet. Det som inte fanns där, var inte värt att ha. Typ. Åhléns får vara substitutet numera. Deras kosmetikavdelning älskar jag såklart. Är där så ofta att personalen börjar prata vardagliga saker med mig. Nåja, har dragit ner på mina besök, har köpstopp – i synnerhet på smink.

Reklamfilmen är bra. Den följer ju temat i de andra filmerna som jag gillar skarpt – med ansikten, inte typiska fotomodellutseenden, ren avskalad bakgrund. Är det en trend eller?

#blogg100

18.2017 Specsavers

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Skulle ha gått till Specsavers…

Det här klippet är väl det roligaste i Specsavers serie. Slapstickhumor som funkar utan att bli alltför töntigt eller sexistiskt.

Jag kunde inte hitta den svenska versionen på nätet. Uppenbarligen är filmen dubbad, vilket jag vanligtvis ogillar, men här stör det inte så mycket. Filmen talar mycket för sig självt, visuellt sett.

#blogg100

17.2017 ICA

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Det går ju inte att ignorera ICAs reklamfilmssuccé!

Med denna film visar de att de firar 100 år. Hur länge har de hållt på med det här konceptet egentligen? Måste vara minst tio år. Men det funkar och det går tydligen att bygga på med idén i all oändlighet.

Jag var med i en fokusgrupp för några år sedan. Skådespelaren som spelade chefen skulle sluta och fokusgruppen skulle svara på vad/vem vi kunde tänka oss komma efter honom. Majoriteten av gruppen tyckte det var dags för en kvinnlig chef, men så blev det uppenbarligen inte.

16.2017 Ving Resor

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Ving Resor rullar en reklamfilm nu, som är ganska trevlig. Men jag gillar fortfarande den filmen de lanserade för fem år sedan.

Musiken är särskilt bra! Jag tycker att denna speglar både visuellt och med musiken känslan av sommarlata dagar vid stranden/poolen i varmare länder. Så fint att det först är svartvitt för att sedan i slutet gå över i färg.

Man kunde ladda ner låten som ringsignal, minns jag. Såklart laddade jag ned den då. Har dock inte den kvar eftersom jag bytt telefon sedan dess. Ser å andra sidan att det finns en länk under klippet. Kanske man ska ladda ned ljudet igen? Man blir ju glad av låten. De sjunger på brasilianska (ja portugisiska alltså) och Brasilien har alltid varit mitt drömresmål. Därför lägger jag det gamla klippet här istället.

#blogg100

14.2017 Apoteket

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

”Hur vet man att en hudvårdsprodukt är naturlig och bra?”

Apotekets serie är rolig och bra. Tjejen med lång lugg, nördglasögon och vit rock känns helt rätt. 

Här presenterar hon djungeln av ekologiska och naturliga hudvårdsprodukter – i en djungel! Helt rätt är det väldigt lätt att kalla en hudkräm för naturlig bara för att man hällt i någon ynka procent naturligt ämne. Att man sedan tillför onaturliga ingredienser  av de resten 99 procenten som vaselin och petrolatum till exempel, gör ju knappast produkten naturlig.

Apoteksbranschen vill gärna hävda att naturliga ingredienser kan vara allergena, deras affärsidé är ju faktiskt att härma naturen över till syntetisk bas. Huvudvärk botade man förr av örter och medicinalväxter, idag använder man paracetametol ed. Syntetiska ämnen är billigare att tillverka helt enkelt.

Samma sak med hudvårdande produkter. Syntetiska ämnen kan inte härskna, men de gör inget gott för huden heller, anser jag. Huden är inte av syntet och mår därmed inte bra av syntetiska ämnen. Inte heller miljön mår bra av dem.

Produkterna som visas i slutet av filmen innehåller heller inte naturliga ingredienser. Men de säljs å andra sidan på Apoteket – det kan man inte förvänta sig att finna så kallade ”rena” produkter där heller.

#blogg100

13.2017 Svenskt Smör

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Skapa något magiskt. Kocken skapar magi.

Tänk att det som filmas i slowmotion ser så mycket godare ut. Mycket närbild. Man blir så himla sugen och känner sig som en kock som vill skapa magi i köket. Man vill bara rusa ut i köket och laga till något smarrigt. Eller bara ta en bit bröd och smeta på en klick och äta. Precis som tjejen gör i slutet.

De har fångat känslan! Bra gjort.

#blogg100