94.2017 Magnum

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

GB Magnum – Release the Beast

Vet inte vad jag gillar dessa. Men de är vackert gjorda åtminstone. Väldigt mycket livstil som matas in här. Man ska vara cool, modig och enastående. Väcka folks avund och nästan vara skrämmande? Självständig, drivande och anarkistisk också kanske. 

Det är tjejer som släpper loss vilddjuret (i sig), har gärna ett rovdjur i sitt följe; tiger, leopard, örn etc. Reklamen som visas här (vilddjuret är varg i denna film förresten) trodde jag var för mint, men är tydligen kokos. Tur jag inte rusade iväg och köpte den då. Magnum-glassarna är tokigt mäktiga och kaloriinnehållet motsvarar en rejäl lunch, men det är mest kolhydrater. Inte så gott. Egentligen…

#blogg100

 

93.2017 Airwick

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

V.I.Poo Toalett Spray

Alltså, vad löjligt! Flickor och kvinnor får absolut inte lukta, svettas eller ha hår någon annanstans än på huvudet. Vi får inte vara normala människor, vår livsuppgift är att bara vara vackra dockor.

Nu har det kommit ytterligare en fantastisk produkt som vi kan ha i våra handväskor (suck!) – en liten sprayflaska med fräsch doft. Otroligt vad mycket guck vi ska ha med oss. Denna vätska ska sprejas i toastolen innan man gör sitt bruna behov. Till hänsyn för nästa person, således bra på offentlig toalett. För det är ju sååå pinsamt att avslöja vad man gjort på toaletten. Att citron eller lavendeldoft döljer det ställer jag mig förvisso tveksam till, just de dofterna avslöjar väl vad man gjort liksom… Och så fantastiskt då att kvinnors bajs ska lukta frukt eller blommor. Blir man trött eller blir man trött!

En liten ask tändstickor är betydligt lättare att bära med sig, tar mindre plats i bagaget. Säkert lika effektiv odördödare. Miljövänligare säkerligen. Bättre hänsyn till parfymallergiker dessutom.

Filmen är utländsk, så därför är den såklart klyschig. Blond, ung, vacker barbiedocketjej klädd i balklänning (just vunnit Miss Universe eller?) som råkar göra det mest förbjudna – bajsa!! Tjock fet man som kommer efter gläds åt citrondoften. Gäsp!

Jag hittade ett annat klipp på Youtube – en tjej som gör ”ocensurerade recensioner” av diverse produkter. Hon ger produkten 10 av 10, det luktar inte ”devil donuts”, som hon uttrycker det. Det är diss för min del. Noll av hundratusen miljoners miljoner!

#blogg100

92.2017 Dressmann

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Dressman Herrkläder

När Dressmann introducerades för x antal år sedan gjorde de ganska mediokra reklamfilmer. Det sägs att företaget gjorde dem själv, med vanliga männsikor av vanliga människor. Budgetvariant alltså. Förvisso, det funkade. Jag kan väl gilla att de använde vanliga människor – vilket väl är det jag saknar mest nu när jag nu granskar reklamfilmer. 

Jag har jobbat med reklam länge, en del av tiden inom kosmetik, och tvingats hantera mycket stereotypa budskap och utseende. Därför blir jag extra glad när reklamskapare och reklamköpare (nog så viktiga) vågar tänka utanför boxen.

Dressmann-reklamen är numera producerad av proffs med fotomodeller, men de har ändå vågat tänka liiite utanför mallen.

Och låten är självklar! Härlig feelgoodmusik av James Brown!

91.2017 Sodastream

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

SodaStream – Utan att släpa flaskor

Reklamklippet har de rätta argumenten, men ändå känns det så krystat. 

Kanske för att situationerna visas upp överdrivet. Visst, det ÄR onödigt och tungt att bära på flera liter vatten. Att gå sex trappor upp i ett hus utan hiss (finns sådana hus numera?) ÄR overkill eller att bubbelvattnet plötsligt tar slut i hemmet och därtill föranleder ett smärre hysteriskt utbrott…

Och med det avslutande klippet med blond ung vacker tjej drickandes ett glas bubbligt vatten. Finns det inga andra varelser i den perfekta reklamvärlden? Måste alla drömmar gå i blont, blåögt och ljusblått?

#blogg100

90.2107 KPA Pension

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

KPA Pension

Den här reklamserien har gått ett tag. Den funkar och är bra. Trist bara att den inte textas, svårt att höra va barnen säger när man har teven på låg volym. Men det är svenskproducerat och i den perfekta drömreklamvärlden existerar här även andra människor än blondiner. Är det kanske så att blondiner symboliserar skönhet och brunetter förstärker trovärdighet och klokhet? Trist och enfaldigt isåfall.

#blogg100

87.2017 Bregott

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Bregottfabriken

När jag letar på Youtube efter Bregotts fina reklamfilmer hittar jag filmer av konceptet sedan 1997. De har hållt på i tio år alltså!

Den är lyckad, fin och svensk iallafall. Förmodligen har korna det inte så mysigt och fritt i verkligheten som filmen anspelar, men den är ändå bra. Man gillar produkten mer liksom.

#blogg100

85.2017 Nivea Sun

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Nivea Sun – utan fläckar

Nu rullar denna filmen på tv (istället för den jag skrev om igår) och den är lite bättre iallafall.

Fortfarande är det den perfekta familjen som är målgruppen. Alltså ingen, för det finns inga perfekta familjer. Visst det är drömmar man säljer eller lyckan, det är reklambudkapets grundbult. Drömmer vi ens om att ha en perfekt familj, det låter lite väl tråkigt och händelselöst?

Budskapet går fram iallafall, solkrämen fläckar inte. Så därför får den lite mer än noll poäng… Å andra sidan, fläckar solkrämer av sig egentligen, och brukar inte tvättmedel klara av att ta bort dem?

Svenska versionen av Nivea-reklamen har inte hittat till sociala medier, vilket är uselt det med.

#blogg100

84.2017 Nivea Sun

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Nivea Sun Scream…

Niveas produkter gillar jag – men reklamen är usel.

Fotomodellerna är oftast intetsägande i Niveas marknadsföring. Det vill säga, allt är perfekt i deras utseende – om man nu menar att blonda, blåögda, rak smal näsa, fräknefri hy, tjejer med tunn spinkig benstomme är perfekt utseende. Vad jag förstått körs det olika typer för olika länder, i Tyskland och Sverige (tror jag) är målgruppen familjemamman. Alltså är det någon sorts hemmafru det fokuseras på – hon sköter lyckligt hemmet, lagar perfekt mat, och tar hand om sina perfekta barn, hon är perfekt glad när hennes perfekta man kommer hem i sin perfekta bil, från sitt perfekta jobb. Snark! Känner vi svenskar verkligen igen oss i det?

Här är en hemsk reklam för deras nya solprodukt som inte ger fläckar på kläderna. Så nu tjejer behöver vi inte få nervöst sammanbrott när vi ska tvätta familjens fläckiga kläder. Halleluja! Vem tror att det är så traumatiskt med fläckar egentligen? Den är så hemsk, den är inte ens värd noll poäng! Den är inte ens rolig även om det var tanken. Ibland är humor och sarkasm skrämmande nära.

Filmen gick inte länge på tv och den var/är omöjlig att hitta på sociala medier – men jag hittade iallafall en nederländsk version. Den får duga, den är lika usel.

#blogg100

 

83.2017 Ballerina Kuligare Kex

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Ballerina – ett kuligare kex

Kex eller tjex, det är frågan… Hur säger du? Säkert en dialektal grej. Jag säger tjex.

Reklamfilmen är kul och lite galen. Och det är ok, hellre det än stylade perfekta familjen som man ens vill drömma om att vara. Så trååååkigt. Visst, reklam är drömmar – men det får finnas gränser på perfektheten.

#blogg100

82.2017 Triss

Posted on Leave a commentPosted in allmänt, reklamkommunikation

Triss – Plötsligt händer det

Alla minns väl Trissreklamen från 80-talet med den stackars anställde som sent på fredageftermiddagen får en bunt uppgifter av chefen att fixa. ”Du har ju hela helgen på dig”. Åke (den anställde) sväljer, men lyser upp och härmar sin chef och är riktigt oförskämd. Den är rolig fortfarande, klassiker. Hur lyckas man överglänsa den?

Jodå, det går. Här har man lyckats. Filmen följer samma tema, man har plötsligt råd och kan kosta på sig att vara odräglig. Det kan ju högsta-vinsten-vinnaren få lov att vara. Det är så unikt att det händer inte – men plötsligt så gör det tydligen det för vissa!

Den klassiska reklamfilmen från Triss är dessutom lätt att hitta.

#blogg100