80.2017 Always Bindor

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Always – MyFit

Mensskydd och reklam, svårt att göra. 

Hur trötta är vi på bindor med blå vätska? Ganska uppenbart att syftet är att mensen ska landa i bindan, behöver liksom inte förklaras i något försök till teknisk beskrivning i form av laborationsrapport.

Så därför har Always lyckats med sitt budskap i den här filmen. Inte en enda sekund av någon typ av vätska hällandes på bindorna. Istället är fokus på att det finns bindor för olika typer av aktivitet och kvinnor. Man visar olika tjejtyper, inte enbart perfekta blonda fotomodeller (även om det är fotomodeller). Det blir höga poäng!

Lustigt att stillbilden är likadan som på min favoritfilm (Synoptik – första inlägget); tjej håller för munnen!

#blogg100

 

78.2017 MER

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

MER travesterar på ordspråk.

Tja jag vet inte… Filmerna är välgjorda, svenska. Det är olika personas, klippen är textade (åtminstone på YouTube). De har hittat sociala medier. De borde få alla rätt. En bra idé att följa upp med ordspråk. Men det klickar ändå inte för mig. Det är nog den torra dialogen.

#blogg100

77.2017 Vanish Oxi Action Gold

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Vanish Oxi Action Gold #029

Tvättmedelsreklam är oftast klyschig och är för det mesta gjord utomlands. Alltså är det i den världen bara kvinnor som sköter tvätten. I svensk tv rullar nu en variant med en man som faktiskt klarar av att tvätta tydligen. Men – och det är så förbannat trist! – går den svenska versionen inte att hitta på sociala medier. Vad är det företagen inte fattar med att synas på internet!?

Den här reklamen är en av de bättre, ingen hurtfrisk speakerröst, ingen uppgiven hemmafru (som givetvis är trådsmal, ung, blond, har barn osv – ingen annan tvättar eller?), ingen töntiga argument osv. Jag hittar tyvärr bara en fransk version på Youtube, men den är ändå ganska ok. Först ser man en vit vägg med 100 moduler, i varje modul ser man olika händelser där fläckar på kläder uppstår. Väggen vänder och då är modulerna mörkrosa och i varje modul står då vuxna och ska lösa fläckproblemen. Varje modul har ett nummer och i den svenska filmen är det #029 som visas. En vanlig man (dvs ingen professionell, med vit rock, kavaj etc) använder pulvret.

Rolig idé och annorlunda från annan tvättreklam utan att bli töntig. Men det är på gränsen.

Jag hade gärna delat ut fyra stjärnor men nu blir det bara två, för att det svenska företaget totalt har glömt att mata sociala medier. Skamfläck på det!

#blogg100

76.2017 Lumene #2

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Jag lägger upp en annan film från Lumene som jag gillar bättre.

Den pratar mer natur – vinter, rent vatten, skogsbär, rena sjöar osv – som klingar mer skandinavisk skönhet. Det måste ju såklart vara orsaken varför vi är så vackra, vi nordbor. Musiken låter lite samiskt, det är absolut helt rätt isåfall. Den trådsmala fotomodellen är med här också (läs gårdagens inlägg 75.2017), men vi slipper se hennes blottade revben.

#blogg100

75.2017 Lumene

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Lumene – finsk kosmetik

”Why scandinavian women are beautiful”

På någon blogg eller Facebook (förmodligen i gruppen Reklamsnack) läste jag att den här filmen är stereotyp. Trådsmala, blonda tjejer i vanlig klyschig reklamordning alltså.

Kan hålla med om att fotomodellen är anoretiskt smal och jag tycker inte det hör ihop med hälsa och skönhet alls. Filmen är antagligen producerad i Norden (Finland?), det syns på manéret. Tjejen pratar engelska, för att det ska fungera internationellt. Hade varit ändå bättre om man orkat texta videoklippet till resp språk.

I övrigt gillar jag produkterna – som den kosmetiknörd jag är – deras foundations, concealers brukar jag använda, de har rätt färgskala till mitt bleka fejs. En del av deras hudvård använder jag också, den är prisvärd (i övrigt använder jag mest vegetabiliska oljor som hudvård).

#blogg100

73.2017 Klarna

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Klarna – Smooth

En lax som glider ned för en rutschkana. En jättelång ost. En hund som simmar i en bassäng. Klarnas smått hypnotiska filmer sticker ut från mängden och sätter sig i hjärnbarken. Ett grepp som belönas med Guldägget i film.

”Ibland dyker de upp, filmerna som får hela Sverige att haja till i soffan, kreatörer att svära över nyheten i Resumé och planners att förbryllat ifrågasätta målgruppsanalysen. Filmer som får publiken att tystna i biosalongen och reklamjurys att göra detsamma, av ren avund. Filmer som är ovanligt snygga, roliga, konstiga och alldeles, alldeles… smoooth.” skriver juryn.

Byrån som ligger bakom kampanjen är DDB Stockholm i samverkan med produktionsbolaget MJZ.

– skrivet av Resumé

Ja filmerna är konstiga. Rena i sitt uttryck med en ganska störig trudelutt. Så de sticker ju ut i bruset. Och det är ok!

#blogg100

72.2017 Comfort Sköljmedel

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Comfort Intense – Intensiv fräschhet

Som sagt, tvättmedel, sköljmedel mm är svårt att marknadsföra. Här har man försökt att vara kreativa, men tyvärr det blir töntigt.

Vem är målgruppen? Barn? Tonåringar (första dejten)?

Egentligen är produkten helt meningslös. Det enda den gör är att tillsätta doft, resten sköter dagens tvättmedel. Därför är den inte så bra för miljön heller. Men, mellan dig och mig, jag använder själv sköljmedel ibland, enbart för doftens skull…

#blogg100

71.2017 Rexona

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Filmen visades tidigare men jag kunde inte lägga ut den då eftersom den inte gav sökresultat på Google. Nu har jag väntat på att den skulle publicerats på nätet, men så verkar det inte. Den svenska varianten finns fortfarande inte att hitta på sociala medier, så det får bli den som finns – den spanska versionen. Egentligen skulle jag låtit det gå förbi obemärkt, men filmen är snyggt gjord så därför vill jag prata om den.

Med det coola fotot i fotot får man med fler målgrupper. Atleter men även kontorsråttan och familjemänniskan. Snyggt gjort! Trist att man inte hittat till sociala medier.

Jag lade faktiskt ut en fråga på Facebook – eftersom jag inte kunde själv hitta klippet – så detta är tack vare en alert människa som hängde över datorn.

#blogg100

70.2017 Keso

Posted on Leave a commentPosted in reklamkommunikation

Keso SuperMini – mätt på rätt sätt

Reklamfilmen är svår att googla. Det är svårt att få upp rätt Keso överhuvudtaget. Budskapet i filmen är att man kan äta Keso Supermini så att man får mer energi till att träna, så att man blir hungrig så att man kan utan dåligt samvete kunna äta mer Keso Supermini för att kunna träna mer… Osv.

Tjejen (som inte är en klyschig långbent anorektisk fotomodell) i filmen har två sysslor i sitt så kallade liv – äta och träna. Mja, budskapet till mig blir då att äta mindre så jag slipper träna i tid och minut för att få tid med annat, det där som kallas livet.

Svenskproducerad film förvisso, den känns iallafall trovärdig, trots allt.

#blogg100