41.2017 Nutella

Nähä, det blir ingen Nutella-film här.

Ytterligare en reklamfilm i skaran som glömt bort sociala medier eller åtminstone inte sett till att sökoptimera sin senaste reklamfilm som går på tv nu. 

Jag har letat i minst en kvart. Jag får istället upp en massa pranks på YouTube, dvs folk som filmar hur de föräter sig på Nutella och spyr. Urk! Mitt eventuella köpbegär gick ned direkt! Det kommer även upp diskussioner om palmolja – ingrediensen finns i produkten och är inte särskilt bra för oss eller miljön, sägs det. Jag tittar på hemsidan och det heter att de bara har naturliga ingredienser som t ex mjölk. Under rubriken Mjölk förklaras det dock att det är skummjölkspulver. Jovisst, någon liten procent mjölk finns i det pulvret, men resten är tillsatser.

Generellt är budskapet att Nutella är bra på mackan, till frukost. Till frukost!? Med en sådan sockerbomb på en kolhydratstinn macka hade iallafall jag svimmat (det har hänt – jag klarar inte äta för mycket socker på fastande mage). Jag kan inte se nyttigheten i det. Filmen jag ville visa syftar mer till att äta Nutella efter maten som efterrätt, fika eller mellanmål, det kan jag acceptera bättre som argument för att konsumera nougatchokladkrämen.

Jag ville prata om reklamfilmen här för att trudelutten har trudeluttat i min hjärna hela dagen igår. Så kallad hjärnmask. Det är oftast en bra metod att göra sig påmind i reklamens värld. Reklam betyder att upprepa, så det är väldigt smart att tala till sinnet hörseln genom att använda musik. Märkligt är då att man inte verkar bry sig om att uppdatera sig på sociala medier. Om man nu självmant vill se reklamen, varför är den då så svår att nå? Är det bättre att reklamen dyker upp påtvingande? Är det bättre för produktens renommé?

Och hade de varit lite alerta på sociala medier hade de sett till att palmoljediskussionerna inte hade kommit upp bland de tio första sökresultaten på Google.

Dåligt! 0 av 5 poäng!

#blogg100

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.