44.2017 Sensodyne

Posted on Posted in reklamkommunikation

”Produkten är helt revolutionerande…”

Tandkrämen Sensodynes reklam är tyvärr inte revolutionerande! Det låter som tandläkaren i filmen läser innantill, vem pratar hon till? En patient eller? Håller hon föredrag för kollegor? Blir hon intervjuad? Hade hon pratat så till mig som patient, hade jag sprungit därifrån. Hade jag varit på hennes föredrag hade jag somnat, eller spelat Wordfeud i mobilen. Hade det varit en intervju hade jag förmodligen bläddrat förbi den.

Filmen ser dessutom ut som en vanlig, tråkigt gjord PowerPoint-presentation. Jag roade mig med att kolla upp om tandläkaren verkligen finns, hon har ju ett namn och titel i filmen. Namnet är lika intetsägande (dvs vanligt) som reklamfilmen så det hade varit konstigt att hitta henne på nätet. Men faktiskt, hon finns på riktigt! Med hemsida, telefonnummer, mailadress och allt! Den kan förvisso vara riggad, men det höjer iallafall trovärdigheten ett snäpp.

Detta är en äldre film som jag visar här. Som vanligt (för vissa reklamfilmer) har man inte sett till att få till sökbarheten av aktuell tv-sänd film. Den som nu går på tv är ännu hemskare. Tandläkaren (kvinna, cendrefärgat lockigt hår) tittar hålögt åt sidan, pratar med en röst som låter som en gammal knarrig dörr. Pratar på i samma trötta tonläge och hade hon föreläst för mig som patient hade jag sprungit därifrån innan jag hunnit somna.

Vad är revolutionen med tandkrämen? Jag har ingen aning…

#blogg100

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *